Trotineta electrică sau….trecutul reinterpretat!

Titlul amintește, probabil doar unora dintre noi (mă gândesc la vârsta cititorilor 🙂 ), de trotineta cu care ne plimbam în ‘copilăria de aur’. 

Reinterpretăm trecutul prin faptul că ‘îmbogățim’ trotineta clasică cu un motor, dar și cu alte caracteristici pe care trotineta noastră ‘de copil’ nu le avea. 

Dacă atunci o foloseam exclusiv pentru plimbări pe lângă casă, acum, reinterpretarea este justificată de nevoile cotidiene, și astfel, ea vine ca un răspuns al unei nevoi imperioase…aceea de a câștiga timp. 

Timp pentru noi, timp pentru familie!

Dacă ar fi să mă așez să scriu o listă cu un număr, să zicem, 50 de lucruri la care m-am gândit că trebuie să le încerc în această viață, printre cele mai ușoare și, în același timp interesante, ar fi deplasarea cu acest mijloc de transport în trend: trotineta electrică.  

Ne încântă ideea, așa-i? 

Pe mine, sigur da, doar că trebuie să ținem cont și de noile măsuri impuse, astfel că, potrivit actului normativ adoptat în ședința de Guvern din data de 04.02.2020, care modifică Ordonanța de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, definiția trotinetei electrice este următoarea: „vehicul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roți, articulat cu o bară în partea din față folosită ca dispozitiv de direcție, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric”.

Să aruncăm o privire asupra regulilor ce se impun a fi respectate, reguli trasate de această ordonanță:

  • A fost stabilită vârsta minimă începând cu care o trotinetă electrică poate circula pe drumurile publice, și anume, minim 14 ani. 

Această regulă este discutabilă. Firesc ar fi ca orice vehicul cu motor să poată fi utilizat doar de        adulți. Un copil este, totuși, un copil. 

  • Minorii cu vârste cuprinse între 14-16 ani vor fi obligați să poarte casca de protecție când se deplasează pe partea carosabilă, ceea ce reprezintă o decizie foarte bună.

Casca de protecție salvează vieți!

  • O altă regulă este cea conform căreia trotineta electrică se va deplasa doar pe pistele amenajate în acest scop, iar în cazul în care aceste piste nu există, circulația trotinetelor va fi permisă doar pe sectoarele unde viteza maximă admisă este de 50 km/h. 

La citirea acestei reguli, probabil că v-ați spus ‘când se vor amenaja aceste piste?’, așa-i? 

  • Nu veți avea voie să vă deplasați cu trotineta electrică pe trotuar. Altă regulă, firească, de altfel. Este un vehicul motorizat, nu? Pe trotuar circulă și copii cu vârste foarte mici, persoane vârstnice, persoane cu dizabilități și trebuie să le protejăm de orice fel de incident, atât pe ele, cât și pe noi. 
  • Este obligatorie echiparea trotinetelor electrice cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente, iar circularea pe timp de noapte fără aceste mijloace este interzisă.
  • Trotineta electrică nu poate depăși viteza de 25 km/h. Da, și asta este o regulă foarte bună, deoarece cu cât viteza este mai mică, cu atât scade riscul de a avea parte de incidente neplăcute. 
  • Așa cum se deduce din definiția trotinetei, nu putem transporta pasageri cu acest mijloc de transport.    

Sunt norme impuse de un act legislativ care modifică și completează OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, norme fără de care disciplina și siguranța noastră în trafic ar fi periclitate. 

Și, așa cum spune și campania Poliției române, VIAȚA ARE PRIORITATE, în special că apariția acestui mijloc de transport și nereglementat până acum, a produs un număr mare de incidente soldate cu decese și răniri!

Un ultim detaliu, la fel de important este că amenzile aplicate pentru nerespectarea regulilor vor fi destul de mari. 

Oricum, respectarea regulilor impuse ar trebui să fie obișnuință, pentru că astfel ne protejăm viața, nu buzunarul. 

Și, să fim serioși, trebuie să alegem VIAȚA, nu să rămânem cu banii în buzunar. La ce ne vor mai folosi, dacă nu vom mai fi ?!!