Se inmatriculeaza sau NU, trotinetele electrice?

Se inmatriculeaza trotinetele electrice? 

Zilele trecute a fost promulgata de catre Presedinte legea pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea comercializării, înmatriculării sau înregistrării acestora în România.

Ce a starnit controversa?

Definirea vehiculelor rutiere lente. Conform textului proiectului de lege, vehiculele lente sunt ”vehicule antrenate de un motor încorporat şi care, constructiv, nu pot deplasa cu o viteză mai mare de 25 km/h”. Despre acestea se mentiona ca vor necesita inregistrare de catre catre Regia Autonomă „Registrul Auto Român”, la fel ca toate celelalte vehicule.

se inmatriculeaza trotinetele electrice?

Ce a fost gresit?

Mass Media a inclus si trotinetele electrice si bicicletele electrice in categoria vehiculelor lente chiar daca in proiectul de lege nu scrie nicaieri asa ceva.

Pe grupurile dedicat trotinetelor electrice aceasta lege a tot fost despicata in patru, parerile fiind impartite. Si pentru ca sunt necesare clarificari, vom detalia mai jos despre ce este vorba.

Clarificarile au venit chiar la initiatorii legii. Potrivit UDMR, “o serie de informaţii false au fost răspândite, în ultimele zile, în presa naţională, referitor la înregistrarea trotinetelor şi a bicicletelor electrice la Registrul Auto Român (RAR) şi despre obligativitatea inspecţiei tehnice periodice la aceste vehicule lente, în condiţiile în care săptămâna trecută preşedintele a promulgat o lege iniţiată de UDMR, care permite înregistrarea vehiculelor electrice lente care circulă cu o viteză mai mică de 25 de kilometri pe oră, dar care nu se referă la trotinete şi la biciclete electrice.

”Utilizarea trotinetelor şi a bicicletelor electrice este reglementată prin articolul 12 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 13/2020, în care se precizează, foarte clar, faptul că proprietarii trotinetelor şi ai bicicletelor electrice nu trebuie să înmatriculeze aceste vehicule şi nu trebuie să se prezinte la inspecţia tehnică la RAR cu acestea”, a subliniat liderul grupului UDMR din Camera Deputaţilor, Benedek Zacharie.

Despre cadrul legislativ

OG nr. 78/2000 şi OG nr. 80/2000 sunt ordonante cadru care stabilesc conditiile de omologare a vehiculelor rutiere, precum şi de omologare sau certificare a produselor şi materialelor de exploatare pentru acestea.

Aceste ordonante au la baza:

  • Directiva 2007/46/CE de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și a sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective
  • Regulamentului (UE) nr. 167/2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele agricole și forestiere
  • Regulamentului (UE) nr. 168/2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri.

Cele doua ordonante (Ordonanțele 78 și 80) aduc updatari in legislatia din Romania, pentru a alinia regulamentele europene de mai sus cu legislatia nationala.

Modificarile aduse de noua lege

Articolul 1, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: „(3) Nu se supun omologării de către R.A.R. vehiculele rutiere noi care dețin omologare UE a întregului vehicul.” – se refera la acele vehicule care vin deja cu COC, care și până acum tot așa se înregistrau la primărie în baza COC și a cărții de identitate (CIV).

La articolul 1, după alineatul (5) se introduc patru alineate noi, alineatele (6) – (9), cu următorul cuprins: „(6) În vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau a înregistrării în România, R.A.R. eliberează cartea de identitate a vehiculului (CIV), potrivit prevederilor prezentei ordonanţe.
Dacă vehiculul are COC, vanzatorul trebuie sa puna la dispozitie clientului CIV. Aici este de discutat pentru ca multi dealeri care vand vehicule cu cu COC, nu emit CIV-ul de la RAR. Cumpărătorul trebuie să se prezinte la RAR pentru a i se putea emite și a circula în legalitate.

De exemplu scuterele electrice NIU vin insotite si de COC si CIV, ceea ce inseamna ca viitorul posesor nu va trebui sa mearga la RAR pentru CIV.

La articolul 11, punctele 1, 5 și 9 – 12 se modifică și vor avea următorul cuprins: „1. vehicul rutier – vehicule care sunt incluse în domeniul de aplicare prevăzut la articolul 2 din Regulamentul (UE) nr. 167/2013, articolul 2 din Regulamentul (UE) nr. 168/2013 şi articolul 2 din Regulamentul (UE) 2018/858 ori în domeniul de aplicare al Acordului de la Geneva, după caz;

Trotinetele electrice, tricicletele electrice, scuterele electrice, biciclete electrice sunt definite în acest regulament european, iar trotinetele și bicicletele electrice sunt definite ca vehicule care nu se supun omologării.

Noua lege nu a facut decat sa alinieze legislatia din Romania cu prevederile Uniunii Europene si sa defineasca termenul de vehicul lent.

Articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 6. – (1) Este interzisă introducerea pe piaţă, punerea la dispoziţie pe piaţă, înmatricularea sau înregistrarea unui vehicul rutier căruia nu i s-a eliberat cartea de identitate a vehiculului de R.A.R, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe. (2) De la prevederile alin. (1) sunt exceptate vehiculele rutiere care nu se supun omologării potrivit Regulamentului (UE) nr. 167/2013, Regulamentului (UE) nr. 168/2013 sau Regulamentului (UE) 2018/858.”

Concluzii

Se inmatriculeaza trotinetele electrice?

Trotinetele electrice nu se inmatriculeaza la RAR!

!!!Atentie la trotinetele electrice cu sezut (scaun): Conform Regulamentului European 168/2013, orice vehicul care are scaun și are o viteza mai mare de 6 km/h și nu are pedalare asistată se înregistrează.

Sursa: Namstare.ro